dimarts, de juny 04, 2013

L'Ermitada (15 Ermites de Montserrat) (25/05/2013)

Feia molt de temps que tenia ganes de descobrir nous racons de Montserrat i buscant i buscant per Internet informació sobre les antigues Ermites de Montserrat i les balmes habitades vaig trobar, en un blog, un ruta que unia la majoria de les ermites i balmes. Així que l'Ermitada va ser una d’aquelles excursions, guardades al calaix, que tenia ganes de fer. Coneixia algunes de les ermites i camins, però no totes, i també desconeixia alguns dels camins per on transcorria la ruta, un grapat d’ingredients que la feien molt atractiva! Així que el passat dissabte matinem una mica i marxem cap a Montserrat.

Decidim aparcar a l’aparcament previ a la barrera de peatges i sortim pel camí dels degotalls fins al monestir de Montserrat, que és on comencem a seguir la ruta i on comencem a llegir l’història de les ermites... Des d'aquí pugem fins a la creu de Sant Miquel i anem a la Capella de Sant Miquel (1), seguim amunt passant per la estació superior de Sant Joan, per anar fins l’ermita de Sant Jaume (2). Baixem fins a Santa Catarina (3) i pugem fins a Sant Joan (4) i passem per Sant Onofre (5) i des d'aquí pugem fins a Santa Magdalena (6) per baixar per una bonica i amagada canal fins a balma obrada de Sant Martí (7). Des d'aquí passem per sota del Gorro Frigi i anem a buscar el camí de Sant Jeroni que ens porta primer a l’ermita de Sant Jeroni (8) i després, ja que hi som, al cim de Sant Jeroni per desfer-lo i seguir per nous corriols fins a Sant Antoni (9), que per mi és uns dels llocs més bonics que he trobat per Montserrat. Seguim el camí, ja amb cansament a les cames, per anar cap a Sant Salvador (10), una altra ermita de la qual només queda una petita balma obrada que està situada en un bonic mirador. Des d'aquí baixem fins a la Santíssima Trinitat (11) i ens apropem a Sant Dimes (12) i a la Santa Creu (13), respectem les indicacions de no passar i les visitem de lluny i anem cap a Sant Benet (14) per baixar fins a Santa Anna (15) i retornar pel Monestir i el camí dels Degotalls fins al cotxe. Una llarga ruta però molt interessant, que amb l’ajuda de les indicacions i resums històrics del blog ens ha permès conèixer part de la història de la muntanya màgica i descobrir indrets desconeguts per nosaltres.

És una ruta que va amunt i avall pels corriols i les canals, amb alguns passos amb cadenes o cordes i alguna que altra despistada per trobar les ermites més amagades i que, com sempre ens passa en aquestes descobertes del passat, ens fan pensar i imaginar com hagués estat la vida en aquells indrets i la necessitat de recuperar aquesta part de la història i aquest patrimoni cultural i natural.

Nosaltres he fem amb 7:45h amb les aturades per menjar, fer fotos, descansar i amb els trams afegits del cim de Sant Jeroni i el camí dels degotalls.

Camí degotalls.
Monestir Montserrat
Creu de Sant Miquel
Capella de Sant Miquel (1)
Gorra Marina amb Sant Jaume (2) al mig.
Sant Jaume (2)
Santa Caterina (3)
Sant Joan "nou" (4)
Sant Joan (4) i passem per Sant Onofre (5)
Santa Magdalena (6)
Gorro frigi
Sant Martí (7)
Sant Jeroni (8)

Camí de Sant Antoni.
Cim de Sant Jeroni 1236m
Vistes del Cavall Bernat des de Sant Antoni (9)

Sant Antoni (9)
els Flautats
Sant Salvador (10)
Santissima trinitat (11)
Sant Dimes (12)

Santa Creu (13)

Sant Benet (14)
Santa Anna (15)

1. una bona excursioneta, sens dubte. No sabia que existissin tantes ermitetes a Montserrat. Gràcies per descobrir.ho!

2. Pel que veig, algunes encara son habitades. Gràcies.